2 obserwujących
55 notek
36k odsłon
145 odsłon

Dlaczego nie warto robić prawa jazdy?

Wykop Skomentuj2

1. Nie każdy odznacza się tak rozbudowaną wyobraźnią i orientacją przestrzenną, żeby odnaleźć się i nie zgubić na dłuższych trasach i w większych aglomeracjach miejskich, dlatego wielu młodych kierowców musi wykorzystywać pochłaniające sporo pamięci z dostępnego pakietu danych, a więc narażające na dodatkowe koszty na rachunkach za telefon, aplikacje odbierające sygnał satelitarny GPS, które bardzo często bywają zawodne i potrafią podawać błędne koordynaty, wskazując niewłaściwe kierunki jazdy np. dziwaczne skróty i objazdy.

2. Nie każdy również cechuje się świetną koordynacją i podzielnością uwagi, która pozwala na wykonywanie wielu czynności i procesów jednocześnie przy pełnym skupieniu na każdym istotnym elemencie otoczenia z osobna tzn. na drodze przed oczami, żeby przypadkiem na coś nie wpaść, na pedałach gazu, sprzęgła i hamulca, światłach pozycyjnych, kierunkowskazach, znakach drogowych obwieszczających konkretne informacje, zmianie biegów w odpowiednim czasie w przypadku skrzyni manualnej, kierownicy, poczynaniach innych uczestników ruchu (z których każdy inny również może popełnić ryzykowne dla nas i opłakane w skutkach błędy), ustawieniu lusterek, zapinaniu pasów bezpieczeństwa itp.

3. Jest to przedsięwzięcie pochłaniające ogromne koszty, nie tylko te jednorazowe na rzecz zakupu samej mniej więcej sprawnej maszyny, ale przede wszystkim eksploatacyjne pokroju regularnych konserwacji i przeglądów technicznych podbijanych pieczęcią do dowodu rejestracyjnego, napraw u mechaników, ubezpieczenia OC i AC, czyszczenia w myjniach i rzecz jasna tankowania baku paliwa na stacjach benzynowych na czym zarabia budżet wiecznie nienasyconego aparatu państwowego poprzez narzucenie wysokich podatków akcyzowych. Zdecydowanie tańsze, bardziej precyzyjne, bo zawsze docierające do określonego celu i przede wszystkim bezpieczniejsze jest użytkowanie transportu publicznego, którego głównym mankamentem jest niestety punktualność z uwagi na losowo występujące opóźnienia, jednakże miejsce destynacji i każdego postoju jest z góry określone i wygodnie usytuowane.

4. Komfort mobilności i autonomia poruszania się wraz z możliwością docierania do dowolnego miejsca i zatrzymywania się w każdej chwili na poboczu, przemawiające za posiadaniem prywatnego pojazdu nie są najczęściej warte zbędnego ryzyka, bowiem każdego roku na ulicach na terytorium Polski w wypadkach samochodowych ginie około 3000 osób (w tym kilkadziesiąt w samym okresie świątecznym) przy około 40 tysiącach rannych, z których spory odsetek to osoby nietrzeźwe, znajdujące się pod wpływem trunków alkoholowych. Nigdy nie mamy stuprocentowej pewności, czy w najbliższym czasie nie okażemy się następnymi w kolejności ofiarami. Oczywiście, gdyby popaść w skrajną paranoję to w ogóle nie wychodzilibyśmy z domów i schowali się pod łóżkami, bo zawsze jest prawdopodobieństwo doznania wypadku nawet jako pieszy, ale lepiej nie zwiększać szans na potencjalną śmierć i nie kusić losu ponad konieczność.

5. Wobec przeważającej siły wcześniejszych argumentów zbytecznym jest chyba wspominać o aspekcie ekologicznym, czyli nadmiernej emisji szkodliwych dla środowiska naturalnego i ludzkiego organizmu substancji w samochodowych spalinach np.: tlenek węgla CO, trójtlenek siarki SO3, węglowodory HC i pochodne, tlenek azotu itp., co przyczynia się do wytwarzania tzw. smogu i wymaga zamontowania katalizatorów i filtrów do ich utylizacji oraz zakupu benzyny bezołowiowej lub przerobienia instalacji na gazową LPG, której koszt znajduje się na dzień dzisiejszy w granicach 2 tysięcy złotych.

6. Komunikacja publiczna, którą najchętniej bym rzecz jasna sprywatyzował, gdyby to ode mnie zależało, działa na tyle sprawnie, że niemal z każdej miejscowości, poza niewielkimi gminami wiejskimi można się dostać w dowolne miejsce w kraju. Poza pociągami i autobusami niektóre miasta posiadają rozbudowane i prężnie rozwijające się sieci tramwajów i metra. Oprócz tego istnieją przecież wygodniejsze taksówki, Ubery, blablacary itp., z których możemy zawsze skorzystać przy użyciu nieodpłatnie dostępnych do pobrania aplikacji mobilnych. W większych aglomeracjach miejskich stanie w dłużących się korkach na zatłoczonych w godzinach szczytu ulicach na skrzyżowaniach pełnych sygnalizacji świetlnych poza doprowadzaniem do zwerbalizowanej w postaci wulgaryzmów irytacji, pochłania także sporo cennego czasu i może przyczyniać się do spóźnień do szkoły lub miejsc pracy, które zaważą na rozwoju kariery zawodowej i stabilności piastowanego stanowiska.

7. Równie nieopłacalne jest ponoszenie kosztów czasowych mozolnych i drogich egzaminów praktycznych, dłużących się dziesiątek godzin jazd próbnych i zdawania testów bezsensownej i nieprzydatnej wiedzy z setek znaków drogowych, umiejętności udzielania pierwszej pomocy czy podstawowej konserwacji pojazdu w postaci weryfikacji poziomu oleju, posiadania apteczki, zapasowego koła, zapinania pasów bezpieczeństwa, ustawiania krzywizny lusterek itp. Trzeba również zapamiętać przy ilu obrotach wrzucić nowy bieg, kiedy nie wolno wyprzedzać, gdzie można parkować, jaką prędkość można rozwinąć na danej trasie itp., co okazuje się zbyt wielkim wysiłkiem na niektóre głowy.


Wykop Skomentuj2
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości