fot. PAP/EPA/MAXIM SHIPENKOV
fot. PAP/EPA/MAXIM SHIPENKOV

Jak Polacy kupują w sklepach sieci, które nie wycofały się z Rosji? Zaskakujący sondaż

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 7
65 proc. Polaków nie zamierza robić zakupów w sklepach, których właściciele sieci nie wycofali się z Rosji po rozpoczęciu wojny z Ukrainą - wynika z sondażu, jaki w dniach 25-28 marca przeprowadziła firma Research Partner przeprowadziła na panelu Ariadna.

Starsi, a nie młodzi bardziej radykalni

Na pytanie: Czy będziesz kupował/a produkty w sklepach międzynarodowych sieci, które nie wycofały się z Rosji po wybuchu wojny z Ukrainą? „zdecydowanie nie” odpowiedziało 36 proc. badanych, a kolejne 29 proc. „raczej nie”. Tylko 16 proc. stwierdziło, że dalej będzie robić zakupy w tych sklepach (przy czym 11 proc. "raczej tak", a tylko 5 proc. "zdecydowanie tak". 19 proc. ankietowanych nie wyrobiło sobie dotąd zdania na ten temat.

Wyniki badania pokazują, że najbardziej zasadniczo do tej kwestii podchodzą respondenci powyżej 55 roku życia – aż 44 proc. z nich nie zamierza dokonywać zakupów we wspomnianych sklepach. Wśród ankietowanych poniżej 34 roku życia wskaźnik ten nie przekracza 30 proc. Czyli to starsi są bardziej radykalni od młodych.

Decathlon i LPP wydały oświadczenia

W Rosji dalej działają m.in. francuskie Auchan i Leroy Merlin. We wtorek z powodu braku dostaw zwieszenie działalności w Rosji ogłosiła sieć sklepów sportowo-odzieżowych Decathlon. Z kolei polskie LPP (do którego należą Reserved, Cropp, Mohito, Sinsay, House) poinformowało wczoraj o zamknięciu wszystkich swoich sklepów w Rosji. Mimo że spółka zawiesiła działalność operacyjną w Rosji już na początku marca, to sklepy jej marek nadal były otwarte.

Firmy na "Liście wstydu"

Według "listy wstydu", którą opracował profesor Uniwersytetu Yale Jeffrey Sonnenfeld, na rosyjskim rynku operują oprócz sieci rodziny Mulliez: Acer, AstraZeneca, Asus, Ball Corporation Calfrac Well Servicesm, Cersanitm, Cloudflare, Credit Suisse, Emirates Airlines, FM Global, Fortive, Geberit, Glencore, Greif, Gruma, Huawei, ID Logistics, International Paper, IPG Photonics, Knauf, Koch Industries, Lenovo, Manitowoc, Metro,MOLGroup, MSI, Naspers, Polpharma, Raiffeisen Bank International, SC Johnsonl, Societe Generale, Xiaomi, Teradata, Young Living.

Działalność "inną niż istotna" bądź nowe inwestycje zawiesiły na rosyjskim rynku między innymi: Accor, Barilla, Bayer, Cargill, Coty, Colgate-Palmolive, Danone, GlaxoSmithKline, Henkel, Hilton, Japan Tobacco, Johnson & Johnson, Kraft Heinz - JBS, Marriott, Mars, Mondelez - Nabisco, Nestle, Pfizer, Philip Morris (firma ogłosiła zamiar wyjścia z rynku rosyjskiego), Pirelli, Procter & Gamble, Reckitt Benckiser Group, Siemens, Sanofi, Subway, Unilever.

ja

Czytaj także:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka