Dyrektywa Omnibus ma pomóc klientom nie tylko w sprawie pseudoobniżek. Fot. Pixabay / Canva
Dyrektywa Omnibus ma pomóc klientom nie tylko w sprawie pseudoobniżek. Fot. Pixabay / Canva

Polscy klienci oszczędzą pieniądze, czas i nerwy. Omnibus wkracza do akcji

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 4
Od 1 stycznia 2023 roku weszła w życie dyrektywa Omnibus – przypomina UOKiK. Ma ona pomóc klientom nie tylko w sprawie pseudoobniżek. Ma zapobiegać także tak zwanej podwójnej jakości towarów na europejskich rynkach.

Omnibus i towary podwójnej jakości

Od 1 stycznia sklepy obok aktualnej ceny muszą pokazywać najniższą z ostatnich 30 dni – jeśli dotyczy to promocji. Omnibus ma także zapobiegać podwójnej jakości. W tej drugiej sprawie chodzi o wprowadzanie na rynek produktów, które pozornie niczym się nie różnią, ale w rzeczywistości mają inny skład albo odmienne właściwości materiału.

Polecamy:

Najczęściej ta różnica dotyczyła w Europie towarów na rynkach wschodnich i zachodnich – poszkodowane były kraje Europy środkowo-wschodniej.


Dzięki nowym regulacjom łatwiej będzie walczyć z takimi niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami jak fikcyjne promocje, podwójna jakość produktów w różnych krajach, wykupywanie biletów na koncerty przez boty czy fałszywe opinie w internecie


- wyjaśnił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta w komunikacie.

Czym są podwójne standardy jakości w UE?

Mianem podwójnych standardów jakości określa się praktykę wprowadzania na rynek kilku państw członkowskich UE towarów pod jedną marką w identycznym lub łudząco podobnym opakowaniu, jednak istotnie różniących się składem lub właściwościami.

Podwójne standardy jakości najczęściej dotyczą produktów spożywczych i konsumenckich codziennego użytku, w tym kosmetyków, środków czystości, odzieży czy nawet elektroniki.

Dyrektywa Omnibus dotyczy towarów i usług

Dyrektywa Omnibus dotyczy również świadczenia usług - mają być wykonane zgodnie z ustaleniami i konsument powinien mieć tego świadomość. Mowa o wszystkich możliwych produktach i usługach, w tym tych wysyłanych / świadczonych online.

Dyrektywa Omnibus dokładnie definiuje towar zgodny z umową. Muszą zgadzać się podstawowe parametry: rodzaj, zgodność z opisem, jakość i przystosowanie do celu, w którym towar ma być wykorzystywany przez konsumenta. 

Aby towar uzyskał status zgodnego z umową musi być dostarczony z niezbędnymi akcesoriami i w pełni nadawać się do wykorzystania w taki sposób, w jaki zwyczajowo używa się danego rodzaju produktu. 

Omnibus - kary dla przedsiębiorców

W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nałoży na przedsiębiorcę karę pieniężną do wysokości 20 tysięcy złotych, zaś w przypadku dopuszczenia się przynajmniej trzykrotnie zaniedbań w okresie 12 miesięcy od pierwszego naruszenia, do wysokości 40 tysięcy złotych  

Od 1 stycznia pojawią się też nowe zasady reklamacji. „W pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń. Korzystne dla konsumentów jest wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu” - poinformował UOKiK, 

Urząd dodaje, że sprzedawca będzie odpowiadał za wady - tak jak dotychczas - przez dwa lata od wydania towaru. „Nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zostanie wydłużony do sześciu lat” – podkreśla UOKiK.

Zmiany w prawie korzystne dla konsumentów

Zmiany, o których przypomniał UOKiK dotyczą m.in. ustawy o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług i Kodeksie cywilnym wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. 

Z inicjatywy prezesa UOKiK wprowadzono też dodatkowo regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych.

KW

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka