PAP/Albert Zawada
PAP/Albert Zawada

PKN ORLEN wydał pilny komunikat. Zapadła ostateczna decyzja ws. Lotosu

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 173
PKN ORLEN ogłosił, kto odkupi część aktywów Lotosu. Partnerem do zakupu części rafinerii w Gdańsku został saudyjski koncern Saudi Aramco. Stacje Lotosu odkupi zaś węgierski MOL.

Komisja Europejska, wydając zgodę na fuzję Orlenu z Lotosem, postawiła koncernowi warunek znalezienia partnera, który przejmie 80 proc. stacji Lotosu i 30 proc. udziałów w rafinerii. Partnerów w końcu udało się znaleźć. 


Czytaj też: Szef węgierskiej Grupy MOL o Polsce, Węgrzech, interesach z ORLENEM i Rosją

Węgrzy i Saudyjczycy odkupią część Lotosu od PKN ORLEN

Termin ogłoszenia kandydatów do zakupu był już dwukrotnie przesuwany. Według informacji nieoficjalnych, jesienią z PKN ORLEN rozmawiały Saudi Aramco, kanadyjski Circle-K, węgierski MOL oraz polska firma Unimot zainteresowana odkupieniem tylko spółki Lotos Afalt. Ale rozmowy utknęły w martwym punkcie.

Ostatecznie PKN ORLEN dogadał się z Saudi Aramco i MOL-em. Saudi Aramco to największy na świecie koncern pod względem dziennej produkcji ropy naftowej. Węgierski MOL to największe przedsiębiorstwo naftowe i gazownicze w Europie Środkowej. 

Umowa pomiędzy Grupą Lotos a MOL Hungarian Oil obejmuje łącznie pakiet 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotos znajdujących się na terenie Polski. Cena określona w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży Udziałów w LOTOS Paliwa zostanie wyliczona w oparciu o formułę określoną w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży Udziałów w LOTOS Paliwa, na którą składa się element stały w kwocie ok. 610 mln USD oraz element zmienny, zależny od wysokości długu oraz kapitału obrotowego Lotos Paliwa.

Ponadto PKN Orlen zawarł z MOL warunkową umowę nabycia od MOL 144 stacji paliw zlokalizowanych na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę ok. 229 mln EUR. Zamknięcie transakcji powinno nastąpić w terminie 12 miesięcy od dnia podpisania Umowy Ramowej, przy czym faktyczny odbiór wszystkich nabywanych aktywów zostanie zakończony w ciągu 18 miesięcy od dnia zamknięcia transakcji

Saudi Aramco zostanie sprzedany pakiet 30 proc. udziałów w spółce Lotos Asfalt. Cena określona w umowie zostanie wyliczona w oparciu o formułę, na którą składa się element stały w kwocie ok. 1,15 mld zł oraz element zmienny, zależny od wysokości długu oraz kapitału obrotowego LOTOS Asfalt w dniu poprzedzającym podpisanie umowy przyrzeczonej.
Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw. Element stały ceny to 1 mld zł.

Obajtek: To bardzo ważny dzień dla naszej gospodarki

- To dzień bardzo ważny dla naszej gospodarki i gospodarki całego regionu. Polityka klimatyczna, presja regulacyjna i rynkowa wymagają od nas transformacji, szybkich zdecydowanych kroków - powiedział prezes PKN ORLEN Daniel Obajtek. Jak dodał, tylko zdywersyfikowany podmiot może przeprowadzić taką transformację. - Przejęcie Grupy Lotos to krytyczny moment transformacji - stwierdził.

Jak powiedział Obajtek procesy akwizycyjne Orlenu są związane z dekarbonizacją i nowymi technologiami. - Jeszcze sporo akwizycji mamy przed sobą, aby stworzyć koncern który będzie mógł konkurować, wyznaczać trendy i standardy w biznesie - mówił.  Prezes PKN ORLEN jednak optymistycznie patrzy w przyszłość. 

Przejęcie Lotosu przez PKN ORLEN

Wyznaczone w lipcu 2020 r. przez KE środki zaradcze to m.in. zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych. Ma to dać nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie oleju napędowego i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej. Kolejny warunek to sprzedaż dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który – po ukończeniu budowy – zostałby przekazany temu operatorowi.

KE nakazała też sprzedaż 389 stacji paliw w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, sprzedaż 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture z BP, zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej, zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu lub tzw. pozostałości ciężkich.

Polecamy:


KJ

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka