nudna-teoria nudna-teoria
184
BLOG

Katastrofa Smoleńska, przeciążenia - czyli problem jajka i kury -bis

nudna-teoria nudna-teoria Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 13

Moja poprzednia notka pod tym samym tytułem wywołała reakcję jej negatywnego bohatera i doczekała się riposty. Jak na Niegracza jest milowy postęp, bo udało mu się nawet podlinkować notkę którą chce "obalić".

https://www.salon24.pl/u/niegracz/989090,przeciazenia-80g-a-100g-skutki-dla-destrukcji-kadluba-samolotu-porownanie

Mimo ogromnej ilości wirtualnego atramentu i gnojówki wylanej na moją głowę, tezy poprzedniej notki mają się świetnie. Wcale nie siliłem się na wyjaśnianie skomplikowanych zagadnień mechaniki zderzenia, lecz ograniczyłem się do pokazania sprzeczności w wywodach rodem z Niegraczowej quwety.

A ta sprzeczność to:

image
Tu działało 80 g


image

A tu skromne 10 g, co wyciągnąłem prosto u quwety.

"Jak widzimy  na  zdjęciu  przedstawiającym poszycie burty Tu-154   blacha  jest na zdecydowanej większości  powierzchni  nie zdeformowana  co znaczy , że  nie została  przekroczona  wartość  granicy plastyczności  dla tego  materiału a z kolei  z tego wynika, że  siły  działające na ten fragment kadłuba  były bardzo  małe; wartość  przeciążeń  rzędu kilku  do 10g."

Jak widzimy, te "g" działają różnie w zależności od pogody, jak i rodzaju i ilości prochów wciąganych przez autora tej kiepskiej beletrystyki pseudonaukowej.


Dalej, cytując miszcza:

"Gdyby   samolot Tu-154  rzeczywiście  zderzył się z  podłożem  tak jak w narracji MAK.Laska- to przynajmniej  końcowa częśc  kadłuba  zachowała by się  w  całości  ..."

No, Miszczu, zachowała się (prawie) w całości.

image




Dalej Niegracz dokonuje nietuzinkowej sztuki napisania dwóch bzdur w jednym zdaniu:

"Nalezy  dodać tez , że im  większa średnica kadłuba  i większa  jego długośc  tym  to pochłanianie  energii  zderzenia jest skuteczniejsze ."

Bzdura 1

Długi kadłub samolotu łamie się w takiej sytuacji na kilka fragmentów i każdy z tych fragmentów patrząc z punktu widzenia dynamiki "żyje swoim życiem" interagując przy tym z pozostałymi.

image



Bzdura 2

Kadłub samolotu nie ma struktury podobnej jak samochody, zwanej "sterfą kontrolowanego zgniotu". Strefa zgniotu ma pochłonąć energię chroniąc sztywną część pasażerską zwaną "klatką bezpieczeństwa". Tego w samolotach nie ma i ze względu na wagę nie będzie.

Niegracz nie zna pojęcia "kolapsu konstrukcji". Konstrukcja kadłuba, póki nie jest zdeformowana, jest wytrzymała. Ale nawet niewielka deformacja powoduje, że traci wytrzymałość konstrukcyjną i składa się niczym domek z kart. Coś jak jajko, póki całe to wytrzymałe.

Któryś z blogerów pokazał to wspaniale zamieszczając zdjęcie lezącej na zwinętej kartce zwykłego papieru kilogramowej książce.

Niestety, ale Redakcja nie stanęła na wysokości zadania i nie potrafię odnaleźć tej notki w dziale "Katastrofa smoleńska".


A samoloty są bardzo delikatne.

A tutaj Tu-154, wg. raportu KBWL rejestrator eksploatacyjny odnotował skromne 4 g.

image

"The airplane smashed onto the runway with a 4 g acceleration force."

4 g, czyli lecąc Miszczem "nie została  przekroczona  wartość  granicy plastyczności  dla tego  materiału, a z kolei  z tego wynika, że  siły  działające na ten fragment kadłuba  były bardzo  małe; "
(cytat już raz użyty powyżej)



image

A nie bezsensownych wypocin Niegracza

Blog ten nie służy do wyjaśnienia przyczyn smoleńskiej katastrofy, a jedynie do odmitologizowania związanych z nią zagadnień technicznych. - Wypowiedzi zawierające niewybredne ataki "ad personam", jak i słowa ogólnie uważane za "łacinę" mogą być usunięte bez względu na wartość merytoryczną; jedyne ograniczenie wolności wypowiedzi. Co zrobić by nie czytać bzdur? Polecam: YKW, Barbie, Flyga, AndrzejMat, Paes64, Ford Prefect, Wotur, jerzyk07, Zenon8228, Lord Sith

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka